خانه » خدمات » تأمین منابع مالی

تأمین منابع مالی

شرکت‌های مختلف برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، لازم است از نظر مالی کاملاً تأمین شوند. هنگامی که شرکتی گسترش بیشتری میابد، نیاز دارد از نظر مالی تأمین شود تا بتواند به فعالیت‌های بیشتری بپردازد.

گاهی اوقات برای تأمین منابع مالی، روش‌های مختلفی بر سر راه شرکت‌های مختلف قرار می‌گیرد که با توجه به شرایط مختلف، می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد.

اما کدام روش‌ها مناسب‌تر خواهد بود و با شرایط شرکت سازگارتر است؟ کدام روش سود بیشتری برای شرکت خواهد داشت؟

تشخیص این مسئله شاید برای کسانی که تجربه‌ای دراین‌باره ندارند، اندکی دشوار باشد. پس بهتر است بجای این که خودتان درباره مسئله‌ای به این مهمی تصمیم بگیرید، از کارشناسانی که اطلاعات بیشتری درباره تأمین مالی دارند کمک بخواهید.

کارشناسان شرکت بازرگانی آرشام گستر مالکیان در این زمینه می‌توانند به شما مشاوره لازم را بدهند تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

در ادامه این مطلب قصد داریم درباره تأمین منابع مالی و روش‌های آن بیشتر بحث کنیم.

تأمین منابع مالی برای یک شرکت چه اهمیتی دارد؟

بگذارید اول پاسخ این سؤال را بدهیم تا مشخص شود چرا ما باید درباره این مسئله اطلاعات کافی داشته باشیم؟

خب! همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌های مختلف به‌صورت ثابت فعالیت نمی‌کنند و با توجه به پیشرفتی که دارند به‌صورت دوره‌ای و مداوم، طرح‌ها و پروژه‌های جدیدی را ارائه می‌کنند. این پروژه‌ها برای اینکه اجرا شوند نیاز به تأمین بودجه دارند و باید هزینه اجرای آن‌ها فراهم گردد. لذا لازم است با روش‌های مختلفی که برای تأمین منابع مالی وجود دارد آشنا شویم تا بتوانیم بهترین راه را برای دریافت آن انتخاب کنیم.

روش‌های مختلف تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها

برای تأمین مالی شرکت‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد که متناسب با سیاست‌های شرکت و شرایطی که سازمان‌های مختلف در اختیار ما قرار می‌دهند، می‌توانیم یکی از این روش‌ها را انتخاب کنیم. در ادامه با انواع روش‌های تأمین مالی شرکت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

به‌صورت کلی از دو طریق می‌توان منابع مالی شرکت‌ها را تأمین کرد.

  • تأمین منابع مالی داخلی
  • تأمین منابع مالی خارجی

هر کدام از این روش‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که برای تعیین این که کدام یکی از آن‌ها مناسب‌تر است باید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید. شرکت بازرگانی آرشام گستر مالکیان، با تجربه زیادی که در زمینه تأمین منابع مالی شرکت‌ها دارد، می‌تواند بهترین انتخاب برای دریافت مشاوره باشد.

تأمین مالی داخلی

در تأمین منابع از روش داخلی؛ همان‌طور که از نامش مشخص است، از امکانات موجود در داخل شرکت برای تهیه سرمایه استفاده می‌شود. برای تأمین مالی داخلی روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال در یکی از راهکار‌های موجود، شرکت برخی از دارایی‌های خود از قبلی زمین‌ها، ماشین‌آلات و… را می‌فروشد تا بتواند سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کند.

در روش دیگر، افرادی که در شرکت فعالیت دارند و مؤسس آن هستند، مبلغی را به‌عنوان سرمایه به شرکت می‌دهند و در ازای آن، میزان سهام آن‌ها در شرکت تغییر خواهد کرد.

تأمین مالی خارجی

در این روش تأمین منابع مالی، هر آنچه به عنوان سرمایه وارد شرکت می‌شود، از منابعی در خارج از شرکت به آن وارد شده است. برای این تأمین مالی، بیشتر از همه می‌توانیم از صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی کشور و نیز بانک‌ها استفاده کنیم که برای این کار، نیاز به نوشتن طرح تفصیلی و یا یک بیزینس پلن داریم تا بتوانیم این صندوق را قانع کنیم که به شرکت مبلغی را تحت عنوان تسهیلات بانکی و به عنوان سرمایه بدهند.

دریافت تسهیلات بانکی

یکی از روش‌های تأمین منابع مالی خارجی، دریافت تسهیلات بانکی است. برخی از بانک‌ها روی طرح‌های مختلف خود، مبلغی را تحت عنوان تسهیلات بانکی به برخی از صنایع و شرکت‌ها اختصاص می‌دهند. شرکت باید این تسهیلات بانکی را پس از گذشت مدتی، با سود به بانک پس بدهد. گاهی اوقات، اگر سود دریافتی بانک از مقداری مشخص بیشتر باشد، ممکن است ضرر‌های زیادی را برای شرکت در پی داشته باشد. پس باید این روش را در ابتدا خوب بررسی کنید و بسنجید.

گاهی اوقات، صندوق‌های مالی کشوری مبلغی را به‌عنوان سرمایه به برخی از صنایع اختصاص می‌دهند. برای مثال، در ۱۰ سال گذشته مبلغی به عنوان تسهیلات بانکی برای معادن درنظر گرفته شده بود که البته این تسهیلات بانکی ممکن است به‌صورت اتفاقی هر چند وقت یک‌بار برای صنایع مختلف اختصاص داده شوند.

تسهیلات خارجی

یکی دیگر از روش‌های تأمین منابع مالی خارجی، تسهیلات خارجی است. این روش بسیار رایج‌تر از سایر مواردی است که قبل‌تر به شما معرفی کردیم.

در تأمین منابع مالی از طریق تسهیلات خارجی، روش‌هایی مثل فاینانس، ریفاینانس و یوزانس به کار ‌می‌روند. در این صورت، مبلغ و یا ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع مختلف در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و در مقابل، قراردادی با شرکت عقد خواهد شد که طی آن، شرکت مذکور باید مطالباتی که دارند را برآورده کند.

  • روش فاینانس

فاینانس رایج‌ترین روشی است که در تأمین منابع مالی از طریق تسهیلات خارجی شناخته شده است.
در روش فاینانس؛ مبلغی که به عنوان تسهیلات بانکی قرار است در اختیار شرکت قرار بگیرد، طی مدت ۲ تا ۳ سال در به او تحویل داده خواهد شد. پس از آن، ۲ تا ۳ سال، زمانی به عنوان تنفس به شرکت مهلت داده می‌شود و بعد از آن، شرکت باید طی مدت ۱۵ سال و هر ۶ ماه یک‌بار، رسید‌هایی را تحویل دهد.

  • روش ریفاینانس

یکی دیگر از تسهیلات خارجی برای تأمین منابع مالی شرکت‌ها، ریفاینانس است. در این روش برخلاف فاینانس، مبلغ خیلی زودتر در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت. برای مثال سرمایه در مدتی حدود ۱ سال به شرکت پرداخت می‌شود و پس از آن هم باید هرچه سریع‌تر مبلغ را پس بدهید.

بانک

یکی دیگر از روش‌های تأمین منابع مالی خارجی این است که از بانک‌ها سرمایه مورد نیاز را دریافت کنیم. بانک‌ها از دو روش برات و LC می‌توانند این مبلغ را فراهم کنند.

همان‌طور که دیدیم روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی شرکت‌ها وجود دارد. شما به عنوان صاحبان مشاغل مختلف، ممکن است اطلاعات کافی درباره این روش‌ها نداشته باشید. پس بهتر است تصمیم‌گیری درباره انتخاب بهترین راه را برعهده شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند بگذارید. شرکت بازرگانی آرشام گستر مالکیان با سابقه‌ای طولانی در این زمینه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا